Saturday 21 March 2015
Tuesday 17 March 2015
HBML3303 PSIKOLINGUISTIK DAN SEMANTIK
ISI
KANDUNGAN
1.0
Pendahuluan
3
2.0
Gambaran Umum Secara Ringkas
Takrifan dan Konsep Pemerolehan 4
Bahasa
3.0
Definisi dan Konsep Pemerolehan Bahasa
Berdasarkan Teori 6 Behaviourisma
4.0
Rancangan Pengajaran Harian
Berdasarkan Teori Behaviourisma 8
5.0
Kekuatan dan Kelemahan Teori
Behaviourisma 18
6.0
Kesimpulan 21
Rujukan
1.0
Pendahuluan
Bahasa adalah
satu sistem yang di gunakan oleh sekumpulan manusia untuk memberi makna kepada
bunyi perkataan, gerak badan dan lain-lain simbol untuk membolehkan mereka
berkomunikasi antara satu sama lain.
Bentuk bahasa dapat dibahagikan kepada dua bahagian yang lain,iaitu
unsur segmental dan unsur suprasegmental. Unsur segmental dapat dibahagikan kepada segmen yang lebih kecil, dan unsur
suprasegmental ialah bahagian bahasa yang kehadirannya ditentukan
oleh unsur segmental. Unsur segmental bahasa, secara kronologinya dapat diperincikan
daripada unit yang lebih besar hinggalah unit yang lebih kecil, iaitu wacana,
ayat, klausa, frasa, kata, morfem, suku kata, fonem, dan fon. Unsur suprasegmental
bahasa terdiri dari intonasi dan unsur di bawahnya yang kehadirannya ditentukan
oleh segmental bahasa.
Pertuturan
merupakan suatu saluran yang membolehkan kita meluahkan perasaan atau rasa
hati. Tanpanya kita akan kehilangan daya komunikasi yang paling penting untuk
berkomunikasi bersama keluarga, rakan-rakan dan alam sekelilng. Ia juga
melibatkan perpaduan bunyi dengan perkataan, mencantum perkataan kepada unit
dan meluahkannya dalam bentuk bunyi yang mempunyai makna. Oleh itu, ia dapat di
didefinisikan sebagai simbol-simbol yang di wakili oleh bunyi dalam bentuk
bahasa yang formal yang bertujuan untuk pertukaran idea.
Pertuturan
yang normal juga membolehkan pertukaran bahasa melalui mulut, berlafaz dengan
baik dan mempunyai kualiti yang semula jadi , normal pada rentak dan kadar yang
baik dan bebas dari cebekan muka. Ia juga memerlukan perbedaharaan kata yang
lengkap sesuai mengikut umur dan pertuturan di terima secara logik dan teratur.
6.0 Kesimpulan
Terdapat
pelbagai pandangan dalam kalangan ahli bahasa tentang pemerolehan bahasa. Oleh
sebab pandangan yang diutarakan adalah berbeza, maka wujud pelbagai teori
pemerolehan bahasa. Seperti yang telah
dinyatakan dalam pengenalan, terdapat banyak teori pemerolehan bahasa, namun
begitu teori Behavorisme lebih ditekankan dalam pengajaran dan pembelajaran
peringkat awal kanak-kanak. Dalam pengajaran di dalam bilik darjah yang
melibatkan murid-murid Tahap Satu ( Tahun 1 hingga Tahun 3) lebih sesuai
menggunakan kaedah pengajaran berpandukan Teori Behavorisme.
Pandangan
ini diwakili oleh Noam Chomsky. Ia berpendapat bahwa penguasaan bahasa pada
anak-anak bersifat alamiah atau nature. pandangan ini tidak berpendapat bahawa
lingkungan punya pengaruh dalam pemerolehan bahasa, melainkan menganggap bahwa
bahasa merupakan pemberian biologis, sejalan dengan terbukanya kemampuan
lingual yang secara genetis telah di programkan.
Kaum
nativis berpendapat bahawa bahasa itu terlalu kompleks dan rumit, sehingga mustahil
dapat dipelajari dalam waktu singkat melalui metode seperti peniruan atau
imitation. Dan setiap anak dilahirkan dengan dibekali “alat pemerolehan bahasa”
(language acquisition device (LAD). Alat ini yang merupakan pemberian biologis
yang sudah di programkan untuk merinci butir-butir yang mungkin dari suatu tata
bahasa. LAD dianggap sebagai bagian fisiologis dari otak yang khusus untuk
memproses bahasa, dan tidak punya kaitan dengan kemampuan kognitif lainnya.
3,305
patah perkataan
RUJUKAN
Adenan Ayob dan
Nathesan Sellapan. (2009). HBML3303
Psikolingustik dan Semantik. Kuala Lumpur : Open University Malaysia.
Analisis Taknik
SWOT Reori Behavioris (2010). [Online], [Diakses: 16 Mac 2015]. Boleh
didapati: http://wadira358.blogspot.com/2010/08/analisis-teknik-swot-teori-behavioris.html
Definisi
Pemerolehan Bahasa (2013). [Online], [Diakses: 16 Mac 2015]. Boleh
didapati: http://elmargi.blogspot.com/2013/04/definisi-pemerolehan-bahasa.html
Mangantar Simanjuntak. (1987). Pengantar psikolingustik moden. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Konsep Teori
Pemerolehan Bahasa (2013). [Online], [Diakses: 16 Mac 2015]. Boleh
didapati: http://abangasyraff.blogspot.com/2013/11/waj3104-konsep-teori-pemerolehan-bahasa.html
Kekurangan dan Kelebihan Teori Behavioristik dan
Humanistik (2014). [Online], [Diakses: 16 Mac 2015]. Boleh didapati:https://afidburhanuddin.wordpress.com/2014/05/19/kekurangan-dan-kelebihan-teori-behavioristik-dan-humanistik-2/
Teori Pemerolehan
Bahasa (2011). [Online], [Diakses: 16 Mac 2015]. Boleh didapati: http://catatannota.blogspot.com/2011/08/teori-pemerolehan-bahasa.html
Teori
behaviorisme beranggapan bahawa bahasa diperolehi melalui proses pengulangan
bahasa (2011).
[Online], [Diakses: 16 Mac 2015]. Boleh didapati:
https://www.academia.edu/4293058/Teori_behaviorisme_beranggapan_bahawa_bahasa_diperolehi_melalui_proses_pengulangan_bahasa
Sunday 15 March 2015
Subscribe to:
Posts (Atom)